Accés directe al contingut

Visió i retard escolar

Imprimeix

08/09/2018

Durant el procés de la lectura, el nen utilitza el seu sistema visual per transportar al cervell la informació del que llegeix. Això significa que durant l'aprenentatge és primordial veure bé per obtenir un significat precís del que llegeix o escriu. Això atorga un paper fonamental a cura de l'oftalmologia infantil.

  • Visió i retràs escolar

El retard o fracàs escolar és el resultat de la incapacitat dels nens d'aconseguir el rendiment escolar establert pels centres educacionals autoritzats.

Segons els informes PISA (Programa per a l'Avaluació Internacional dels Alumnes) de 2003; 2006, i 2009), el fracàs escolar a Espanya supera la mitjana europea.

Segons aquest informe, el rendiment escolar depèn sobretot del que ocorre dins del centre educatiu. En 2010 Espanya es va convertir al tercer país de la comunitat europea, per sobre de Grècia i Portugal, que té la major taxa (28%) de sobte abandó entre els estudiants de 18 a 24 anys (Informe Eurostat), arribant a ser el doble que el de la mitjana europea (14%).

Segons l'informe PISA, la lectura és important per aconseguir un bon rendiment acadèmic, raó per la qual és necessari que els pares els fills dels quals estan en l'edat escolar coneguin de què depèn la lectura i quins poden ser les causes que poden donar lloc a dificultats en la velocitat i comprensió del que es llegeix.

La LECTURA és un procés d'aprenentatge que s'inicia en l'edat preescolar i continua més enllà de l'etapa acadèmica de l'ésser humà. Durant el procés de la lectura, el nen utilitza el seu sistema visual per transportar al cervell la informació del que es llegeix per aconseguir una interpretació i una anàlisi. Això significa que el primer que ha de fer un nen durant l'aprenentatge és veure bé per obtenir un significat precís del que veu, llegeix, o escriu. Això atorga un paper fonamental a cura de l'oftalmologia infantil. En realitat el nen ha de realitzar un entrenament per aprendre a llegir amb una velocitat adequada i un alt nivell de comprensió.

L'APRENENTATGE és un procés mitjançant el qual l'ésser humà obté destreses, coneixements i aptituds. Aquest procés dóna lloc a un canvi en la conducta i en la forma del que està ocorrent en la ment de l'estudiant. Tot aprenentatge depèn de les percepcions que són dirigides al cervell per un o més dels cinc sentits de l'ésser humà, tacte, gust, olfacte, audició i visió. L'aprenentatge es duu a terme mitjançant processos complexos i interrelacionats, sent la visió un d'ells. L'aprenentatge és més ràpid quan s'obté la informació amb més d'un dels sentits, per exemple de la visió i de l'audició. conseqüentment, és bàsic dur a terme revisions auditives i oftalmológicas periòdiques, per descartar problemes de sordesa, en un cas, o de patologies de la vista com l'ull vague o la amblilopía en els nens.

Des de fa molt temps s'ha considerat, segons recerques, que el 80% del que un ésser humà aprèn és a través de la visió. L'aprenentatge també depèn de l'audició (8%), tacte (6%), gust (3%) i olfacte (3%).

Com podem establir una relació entre la visió i l'aprenentatge?

Per descomptat que la determinació de l'agudesa visual, mitjançant proves de refracció ocular, i de la integritat ocular no és, encara que important, suficient per determinar tal relació. És necessari que el professional realitzi una avaluació visual completa per detectar una relació inadequada entre la visió i l'aprenentatge. Aquesta avaluació és imprescindible dur-la a terme quan el nen té dificultats amb les seves tasques escolars ja que, probablement, a més d'altres condicions, tingui un problema visual que passa desapercebut si solament s'examina la salut ocular i la refracció ocular. Un baix rendiment escolar pugues haver-se de, entre altres causes, a problemes visuals que no han estat diagnosticats.

Les destreses que s'adquireixen durant el procés de l'aprenentatge són de diverses classes:

  1. Cognitives, destreses intel·lectuals que requereixen els processos del pensament.
  2. Perceptives, mitjançant les quals s'aconsegueix una interpretació de la informació rebuda. Proporciona al nen el coneixement del seu món i implica una interacció activa amb el medi ambient en què es desembolica. Requereix de l'ús dels sentits: vista, oïda, gust, tacte...
  3. Motores, mitjançant les quals es controlen els moviments
  4. Perceptivo-motores, en les quals hi participa el pensament, la interpretació i les destreses del moviment.

Dins de les destreses perceptives, hi figuren les destreses visuals. Existeix una sèrie de destreses visuals bàsiques que tot nen ha de tenir ben desenvolupades per a l'aprenentatge de la lectura en entrar a l'escola i són les següents:

  1. Agudesa visual (visió central): És la capacitat per percebre petits detalls. El seu mesurament determina la claredat de la visió. La seva mesura és molt important quan existeixen pèrdues de visió, ja que pot deure's a malalties serioses, a més d'ametropies o ambliopia. Depèn de la integritat i funcionalitat dels fotorreceptores de la retina, denominats cons, que són a més responsables de la visió del color i de la visió diürna.
  2. Triangulació ocular: És la capacitat per convergir tots dos ulls exactament sobre les lletres d'un text o de qualsevol objecte d'interès. L'alineació dels eixos visuals ha de ser simultània i sostenible. Una disfunció d'aquesta destresa dóna lloc a fatiga visual, visió doble i afecta considerablement a l'eficàcia en la lectura.
  3. Visió binocular: És la capacitat per fusionar les imatges de l'ull dret i esquerre i obtenir una imatge única i tridimensional. Amb aquesta destresa s'obté la percepció en profunditat (visió 3D) i es calculen les distàncies. Una disfunció d'aquest atribut visual dóna lloc a fatiga visual, visió doble, i afecta considerablement a l'eficàcia en la lectura.
  4. Motilitat ocular: És la capacitat per moure tots dos ulls de forma sincronitzada com quan es llegeix un text. Els moviments oculars precisos, sacádicos i de seguiment, han d'estar ben controlats per descodificar eficaçment quan s'aprèn a llegir. Una disfunció d'aquests moviments pot donar lloc al fet que un estudiant sigui un lector lent.
  5. Acomodació: És la capacitat per mantenir enfocats nítidament els objectes situats a qualsevol distància. La focalització ha de ser simultània i sostenible. Una deficiència acomodativa produeix fatiga visual.
  6. Flexibilitat acomodativa: És la capacitat per enfocar i desenfocar quan es canvia la mirada d'una distància a una altra (com quan es mira des de lluny i després d'a prop, o viceversa).
  7. Conscienciació perifèrica (visió perifèrica): És la capacitat de ser conscient de l'existència d'objectes estàtics, o en moviment, que es troben al voltant d'un objecte, sobre el qual tots dos ulls mantenen la fixació. Depèn dels fotorreceptores de la retina denominats bastons, els qui a més són responsables de la visió nocturna. Una pèrdua de la visió perifèrica pot indicar una malaltia ocular o sistémica.
  8. Percepció visual: És la capacitat per interpretar, analitzar i proporcionar un significat del que es veu.
  9. Integració visual motora: És la capacitat coordinar l'ull amb les diferents parts del cos, com amb la mà i els peus, permetent al nen escriure a mà de forma llegible i copiar la informació escrita en un llibre o en l'encerat així com practicar esports.

Una disfunció en qualsevol d'aquestes àrees pot afectar notablement al procés d'aprenentatge del nen durant el seu desenvolupament i, conseqüentment, al rendiment escolar. Aquestes disfuncions han de ser determinades per part d'un oftalmólogo infantil preferentment.

Les disfuncions visuals i perceptuales donen lloc a signes i símptomes, que convé observar per poder acudir a la consulta del oftamólogo infantil, a fi que pugui dur a terme una revisió oftalmológica precisa per poder detectar les patologies més comunes que, com hem citat anteriorment són l'ull vague, la ambiolopía, la miopia, l'estrabisme......

Signes i símptomes d'alarma que requereixen consultar a l'especialista en oftalmologia infantil

Convé consultar al oftalmólogo infantil, si s'observa en el nen:

  • Evitació de la lectura
  • Distracció en llegir
  • Visió borrosa intermitent des de lluny i d'a prop després de realitzar tasques escolars 
  • Baixa comprensió del que llegeix
  • Repetició de la mateixa línia de la lectura
  • Omissió de paraules o frases en llegir
  • Salt de línies durant la lectura
  • Dolenta escriptura a mà
  • Visió doble durant o en acabar de llegir
  • Dificultats per canviar l'estimulació dela acomodació a la seva relaxació, i viceversa
  • Astenopía (visió borrosa, fatiga visual i mal de cap) amb freqüència
  • Hiperactivitat durant la classe
  • Inversió de lletres
  • Sota rendiment escolar
  • Disfuncions visuals i trastorns cognitius que dificulten l'aprenentatge

No és el mateix un problema d'aprenentatge derivat d'un trastorn de la visió que una discapacitat per a l'aprenentatge de tipus cognitiu.

Disfunció visual que repercuteix en el aprenentatge

Un problema d'aprenentatge relacionat amb la visió pot deure's a qualsevol disfunció visual que repercuteixi en la lectura i en el rendiment escolar, i no està associat a cap malaltia o trastorn. En aquesta condició existeix una disfunció de les destreses visuals perceptives i una deficiència en el processament de la informació visual.

Entre les destreses visuals s'inclouen la refracció ocular i l'agudesa visual, l'acomodació, la vergència i els moviments oculars. Entre les destreses perceptuales es troba la coordinació perceptual motora, la lateralitat i direccionalidad, la discriminació de la forma i color dels objectes, la discriminació de la figura i el seu fons, el tancament visual, la memòria visual, la integració visual motora, i la discriminació perceptual auditiva

En el processament de la informació visual hi estan implicades destreses visuals cognitives que l'ésser humà utilitza per aconseguir i organitzar la informació visual obtinguda del medi ambient i per integrar-les amb altres sentits i funcions cognitives superiors. Les deficiències en el processament de la informació visual estan relacionades amb aspectes no motors de la percepció visual i la cognició i de la seva integració amb els sistemes del llenguatge, atenció, audició i motor, que són funcions superiors del cervell.

Discapacitat de l'aprenentatge

La discapacitat de l'aprenentatge és un trastorn o malaltia que impedeix la comprensió o l'ocupació del llenguatge parlat o escrit, per la qual cosa el nen no té capacitat per pensar, parlar, escoltar, llegir, escriure, lletrejar, raonar o realitzar càlculs aritmètics.

En aquesta condició pot existir un dany cerebral, dislèxia, afàsia de desenvolupament, discapacitats perceptuales, i altres malalties. Segons convenis i lleis internacionals entre les discapacitats de l'aprenentatge no s'inclouen problemes d'aprenentatge relacionats amb disfuncions visuals, auditives i motores, o el retard mental.

El nen que pateix aquests trastorns pot fatigar-se amb la lectura però això no implica que tingui associada cap disfunció visual, com hem comentat anteriorment.

Un trastorn que afecti a l'aprenentatge, com el TDAH, pot portar associats problemes de destresa visual. En aquest sentit, les teràpies visuals poden contribuir a millorar els símptomes.

Un estudi rigorós publicat l'any 2005 en norteamérica, va trobar una associació entre disfunció de les vergències (triangulació) denominada Dèficit de convergència, i el TDAH. Segons indiquen els oftalmólogos que han participat en aquest estudi, els símptomes de la insuficiència de convergència dificulten la concentració de l'estudiant durant la lectura perllongada i es solapan amb els derivats del TDAH. Aquest estudi va trobar una triple incidència de nens amb TDAH entre els pacients amb insuficiència de convergència, en comparació dels índexs de indicencia de TDAH entre la població norteameriacana en general (1,8-3%).

Un altre estudi va demostrar que les teràpies visuals aplicades als pacients amb insuficiència de convergència són eficaces i contribueixen a eliminar els símptomes de la astenopía, millorant la funció de convergència. D'altra banda, l'eficàcia del tractament es va demostrar major en els casos en els quals es va aplicar en l'àmbit clínic que en els quals es va aplicar en el domiciliari.

Finalment, destacar un últim estudi de l'Institut Nacional de Salut i l'Institut Nacional Ocular nord-americà va revelar la superioritat de resultats de la teràpia visual, enfront del tradicional mètode d'apropar i allunyar el llapis, en el tractament de la insuficiència de convergència. Va concloure a més que el 75% dels pacients va experimentar una notable millorança després del tractament.

En definitiva, molts dels símptomes de deficiències visuals poden confondre's amb símptomes que també apareixen en alguns trastorns de l'aprenentatge. I alguns trastorns de l'aprenentatge porten associats problemes de visió, per la qual cosa, sempre que un nen tingui dificultats amb les seves tasques escolars la primera estratègia és buscar les causes que les produeixen a través de la participació de mestres, psicòlegs especialitzats, optometristas, oftalmólogos, pediatres, i neuròlegs.

Font:

Dr. Jesús Costa Vila
Dr. Carlos Saona

Fuentes:

  1. Granet DB, Gomi CF, Ventura R, Miller-Scholte A. The relationship between Convergence Insufficiency and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Strabismus, 2005 Dec; 13(4)-163-8.
  2. Scheiman M, Mitchell GL, Cotter S, Cooper J, Kulp M, Rouse M, Borsting E, London R, Wensveen J.  A ramdomized clinical trial of treatments for convergence insufficiency in children. Archives of Ophthalmology, 2005 Jan; 123 (1): 14:24
  3. Kulp M, Mitchell GL, Borsting E, Scheiman M, Cotter S, Rouse M, Tamkins S, Mohney BG, Toole A, Reuter K; Convergence Insufficiency Treatment Trial Study Group. Effectiveness of placebo therapy for maintaining masking in a clinical trial of vergence/accommodative therapy. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2009 Jun;50(6):2560-6. Epub 2009 Jan 17.
  4. Saona Santos Carlos Luis. Optometría y rendimiento escolar. Ver y Oír (27), 1987

Continguts relacionats

Et pot interessar