Accés directe al contingut

Visió i conducció

Imprimeix

27/03/2018

  • Visió i conducció

L'informe de la Fundació Visió i vida sobre el 'Estat de la visió dels conductors a Espanya' (2017), destaca el fet que al voltant d'un 27,2% de conductors espanyols té problemes de visió. Segons relata, "si tenim en compte que el 90% de la informació que rebem per a la presa de decisions és a través dels ulls i que, a la carretera, prenem unes 15 decisions per cada quilòmetre recorregut, un problema visual no resolt pot posar en risc la vida del conductor. "

Són diverses les causes visuals que afecten la conducció

Manca d'ulleres de recanvi o ulleres de recanvi amb graduació antiga

El referit informe, constata el fet que 6,5 milions de conductors es posen al volant amb una agudesa visual inferior a 0,8, que és l'exigida al conductor professional.

D'acord amb la legislació vigent al nostre país, el permís de conduir és vàlid durant 10 anys entre els 18 i els 64 anys i, a partir dels 65, cada 5. Això implica que molts conductors no revisin la seva vista abans dels 10 anys sense ser conscients que la nostra capacitat d'adaptació fa que en moltes ocasions ens passin desapercebudes deficiències en la nostra visió que van passant a poc a poc però que, en un moment donat poden interferir seriosament en la conducció, arribant a ser causa d'accident en un 5% de casos.

En altres casos, durant la conducció, o lluny del domicili i sense comptar amb un segon conductor, es produeix un contratemps que invalida l'ús de les ulleres correctores que habitualment utilitza el conductor i, o bé no porta ulleres de recanvi o les que porta tenen una graduació anterior. Arriscar-se a conduir en aquestes circumstàncies pot ser molt perillós.

Enlluernaments

És molt important portar sempre ulleres de sol i tenir-les a mà, especialment si conduïm sense acompanyant que ens les pugui facilitar. Els enlluernaments pel sol, especialment en les hores en què està més baix poden ocasionar ceguesa transitòria.

D'altra banda, en l'edat madura, la formació de cataractes oculars disminueix la sensibilitat al contrast, afectant a la visió nocturna i augmentant notablement la sensibilitat als enlluernaments dels fars de cotxes que circulen en sentit contrari. Un 12% de conductors són majors de 65 anys, segons la DGT. Molts d'ells han perdut reflexos o pateixen enlluernaments, entre d'altres problemes de visió però es resisteixen a acceptar-ho, cosa que representa un perill tant per a ells mateixos com per a la resta de conductors.

Manca de visió tridimensional

El càlcul de distàncies és fonamental en la conducció i es pot veure afectat per problemes de estereopsi (visió en 3D), motivats per estrabisme, ambliopia o pèrdua de visió en un ull.
De vegades, el problema de esteropsis no és permanent i pot estar provocat per fatiga visual que pot generar visió doble.

DMAE

La degeneració macular pot ser motiu de veure les imatges distorsionades i calcular malament les distàncies, afectant la zona central de la visió. En els seus primers estadis, si no s'ha detectat a temps el conductor pot no tenir consciència d'aquest problema, cosa que representa un greu risc per a la conducció.

Glaucoma

En el cas del glaucoma, la pèrdua de visió és lateral i, també en aquesta ocasió en els primers estadis de la malaltia, el conductor no és conscient d'això, passant-li desapercebudes nombroses circumstàncies que posen en risc la conducció.

Daltonisme

El daltonisme és una disfunció de la visió que es caracteritza per l'alteració en la percepció dels colors, que pot anar des de la confusió entre determinats tons de verd i vermell, fins a la no distinció cromàtica. En conseqüència, un daltònic pot confondre els llums verd i vermell del semàfor.

Fatiga que ocasiona falta de concentració i distracció al volant

Les fonts citades posen de manifest que un 12% d'accidents es produeix per pèrdua d'atenció sostinguda.

Aquesta pèrdua d'atenció pot ser degut a fatiga visual ocasionada per excessiu temps d'atenció sostinguda. La DGT recomana fer parades per descansar cada dues hores de trajecte. No tan sols cal estirar les cames sinó que és convenient fer exercicis visuals que estimulin la musculatura ocular, alternant la visió de lluny i de prop i tancant els ulls per descansar la vista durant uns minuts.

En els últims anys, un nou factor de distracció ha passat a ocupar una posició gens menyspreable en el rànquing de causes d'accident. L'ús del mòbil va ocasionar el 25% dels accidents de trànsit en passat 2017.

En parlar pel mòbil deixa de captar-se fins al 50% dels senyals i el risc de patir un accident augmenta entre 4 i 9 vegades, risc similar a quan es registra una taxa de 10 grams per litre d'alcohol en sang.

Font:

Prof. Dr. Jesús Costa Vila

Director Mèdic

Grupo Admiravisión

Continguts relacionats

Vídeos

Et pot interessar