Accés directe al contingut

Gimnàstica ocular

Imprimeix

02/11/2018

Tots tenim consciència de la importància de fer esport amb regularitat per mantenir el to muscular i evitar problemes tant musculars com cardiovasculars, entre d'altres, però no tenim la mateixa consciència de la necessitat de practicar gimnàstica ocular per tal que la musculatura ocular funcioni correctament.

  • Gimnàstica ocular

En què consisteix la gimnàstica ocular?

La gimnàstica ocular consisteix en una sèrie d’exercicis de molt fàcil realització encaminats a aconseguir que la  musculatura ocular sigui més forta i flexible. D’aquesta manera assolirem una visió més àgil, eficient i de major qualitat.

Quins són els beneficis de practicar gimnàstica ocular?

  • Enforteix i flexibilitza la musculatura dels nostres ulls.
  • Millora de la motilitat ocular i la visió perifèrica.
  • Disminueix la fatiga visual.
  • Equilibra la producció i eliminació del líquid intra-ocular.
  • Afavoreix la circulació del fluxe sanguini.
  • Estimulació cerebral.
  • Millora la nostra concentració.

És molt important realitzar una visita oftalmològica prèvia per tal que un especialista avaluï i recomani el tractament més adient en cada cas. Aquests exercicis no són cap cura ni cap tractament, només en són un complement.

Consells de preparació per practicar gimnàstica ocular

Per tal de practicar gimnàstica ocular de la manera més eficient és recomanable:

  •   Estar còmode i relaxat.
  •   Respirar de manera pausada i tranquil·la.
  •   No s’ha de moure el cap, només els ulls. 

Tipus d'exercicis de gimnàstica ocular

Gimnàstica Activa

Acomodativa

Agafem un text i procedim a llegir-lo. Després, lentament apropem el text als ulls tant com puguem i seguidament l’allunyem fins al màxim possible. Cal repetir aquesta acció varies vegades sense deixar de llegir.

Moviments oculars

  • Exercicis de seguiment: Amb el braç estirat agafem un llapis o bolígraf i el desplacem lentament mentre el seguim amb la mirada sense moure el cap. Cal fer moviments verticals i horitzontals, en diagonal i circulars i en sentit horari i antihorari. D’aquesta manera exercitarem tots els músculs del globus ocular.
  • Exercicis de Lluny/Prop: Amb el mateix llapis amb el braç estirat, fixem la mirada i l’apropem lentament al màxim i seguidament l’allunyem.
  • Exercicis alternants: Aquest cop subjectem un llapis a cada ma, separats i a l’alçada de la vista. Fixem la mirada a un d’ells i seguidament l’anem alternant d’un llapis a l’altre repetidament.
  • Exercicis de mirar per la finestra: Ens situem davant d’una finestra, fem una marca al vidre a la nostra alçada. Fixem la visió uns segons a la marca i llavors mirem a través de la finestra a un punt llunyà per relaxar. Així repetidament varies vegades.
  • Escriptura amb els ulls: Amb els ulls tancats imaginem una paraula i intentem escriure-la amb els ulls sense moure el cap. D’inici és una mica difícil, però amb la pràctica s’agafa certa agilitat. 

Gimnàstica de Relax

  • Palmells: Ens col·loquem asseguts de manera còmode, tanquem el ulls i freguem les mans per tal que agafin escalfor. Seguidament col·loquem els palmells de les mans sobre el globus ocular sense pressionar gaire durant una estona.
  • Massatge: Amb les puntes dels dits i els ulls tancats es fa un massatge amb moviments circulars al globus ocular, seguidament al voltant del ulls i finalitzem al pont del nas.
  • Parpelleig: Es tracta de parpellejar durant uns estona el més ràpid possible. També es pot procedir a tancar fortament el ulls i obrir-los de manera sorpresiva varies vegades. 

Amb quina freqüència cal practicar la gimnàstica ocular?

Per aquests senzills exercicis és suficient una dedicació de 10/15 min diaris, sense oblidar que no són un tractament.

És molt important realitzar una visita oftalmològica per tenir resultats òptims i personalitzats.

Font:

Matías Gimeno

Optometrista

Continguts relacionats

Et pot interessar