Accés directe al contingut

Qué és i com ens afecta el llum blau?

Imprimeix

16/05/2017

¿Què és el llum blau?

En els últims anys l'ús de pantalles electrònics s'ha multiplicat, augmentant l'exposició a la llum blava.

 

 

La llum blava és la regió de la llum visible més perillosa per al sistema visual humà. La seva longitud d'ona està compresa entre els 380 i 500 nanòmetres.

És emesa per fonts naturals com el Sol, però també per fonts artificials com les bombetes LED o les pantalles dels dispositius electrònics (pastilles, televisions, ordinadors, smartphones, etc.).

L'exposició a la llum blava ha augmentat molt en els últims anys degut principalment a l'augment de l'ús de llums tipus LED, deixant d'usar les llums incandescents. D'altra banda, l'ús de pantalles electròniques tant a la feina, a casa i fins i tot els nens a les escoles també ha augmentat exponencialment en els últims anys.

Per tant, hem de ser conscients que aquest tipus de llum està present en el nostre dia a dia i comporta que ens exposem a ella de forma constant.

D'altra banda, hi ha evidència que el llum blau pot interferir en els ritmes circadians de les persones, fent que sigui més difícil agafar el son, atès que aquests depenen de la llum i la temperatura i si quan baixa la llum ambiental ens exposem a les longituds d'ona que emeten les pantalles, els nostres bioritmes es poden accelerar en lloc de reduir-se per permetre'ns descansar millor.

Com ens afecta el llum blau?

La sobreexposició dels ulls a la llum blava és perjudicial per als ulls. Alguns dels problemes que pot produir l'excés d'exposició a la llum blava són:

o Ulls vermells.
o Cansament ocular.
o Sequedat ocular.
o Disminució de la freqüència del parpelleig.

  • Alteració dels ritmes circadians:

La llum blava suprimeix parcialment la síntesi de melatonina (hormona de la son) produint insomni.

Com podem protegir els nostres ulls del llum blau?

Actualment existeixen diverses formes de reduir la transmissió d'aquesta llum, al mercat hi ha filtres que redueixen la seva transmissió:

  • Ulleres amb tractament antireflectant de llum blava que elimina aproximadament el 20% de llum blava.
  • Ús de filtres específics en les pantalles electròniques, els quals impedeixen que passi gran part de la llum blava.
  • Filtres selectius de la llum blava en lents de contacte.

Tot i l'existència d'aquests filtres hem de prendre consciència de la gran exposició a aquesta llum i aplicar un seguit de mesures de prevenció:

  • Reduir les hores d'ús d'aquests dispositius.
  • Protegir als més petits d'aquesta llum, posposant el màxim possible l'exposició a aquesta llum
  • Aplicar la tècnica "20-20-20": Descansar cada 20 minuts mirant a 6 metres durant 20 segons per reduir la fatiga visual.
Font:

Eva Ferrer Nolla

Optometrista

Continguts relacionats

Et pot interessar