Accés directe al contingut

Els ulls a la tardor

Imprimeix

22/09/2017

L'arribada de la tardor, com cada canvi d'estació, suposa un esforç per part del nostre organisme per adaptar-se a la nova situació i, sobretot, als nostres variables hàbits de vida. Solem multiplicar les hores dedicades a activitats dins de casa per a les quals cal la llum artificial (llegir, veure la televisió, treballar amb l'ordinador...), augmentem el temps destinat a l'oci i l'esport en espais tancats i, en el cas de les dones, l'ús de maquillatge augmenta. Tots aquests factors, així com la major incidència d'al·lèrgies, grips i refredats solen acabar afectant, d'una manera o altra, els nostres preuats i fràgils ulls.

  • ulls de tardor

L'arribada de la tardor, com cada canvi d'estació, suposa un esforç per part del nostre organisme per adaptar-se a la nova situació i, sobretot, als nostres variables hàbits de vida. Solem multiplicar les hores dedicades a activitats dins de casa per a les quals cal la llum artificial (llegir, veure la televisió, treballar amb l'ordinador...), augmentem el temps destinat a l'oci i l'esport en espais tancats i, en el cas de les dones, es fa servir més maquillatge. Tots aquests factors, així com la major incidència d'al·lèrgies, grips i refredats solen acabar afectant, d'una manera o una altra, els nostres preuats i fràgils ulls.

Temps d'al·lèrgens


La tardor és, amb la primavera, l'estació més problemàtica per a les persones al·lèrgiques. La concentració d'al·lèrgens (les substàncies responsables de la sobrereacció del nostre sistema immunològic) augmenta i, en més del 50% dels casos, els ulls pateixen les conseqüències. El pol·len és probablement la causa més comuna de l'al·lèrgia ocular i la seva concentració en l'aire augmenta durant la primavera i la tardor, i pot causar inflor, ploriqueig o fins i tot conjuntivitis al·lèrgica. Un altre tipus d'al·lèrgens són els pèls dels animals domèstics (principalment els de gat), la floridura en els ambients humits, la brutícia i els àcars, als que estem més exposats en els mesos de tardor, en augmentar el temps que passem en espais tancats. La millor prevenció en cas d'al·lèrgia ocular és evitar estar en contacte amb les substàncies que activen l'al·lèrgia. A més, podem seguir aquestes pautes de comportament per minimitzar el seu efecte:

  • Rentar-se les mans per evitar la transmissió dels al·lèrgens a la cara i els ulls.
  • Utilitzar gotes rehumectants per disminuir la quantitat d'al·lèrgens als ulls.
  • Utilitzar ulleres de sol si estem a l'exterior, cosa que també ens protegirà dels raigs ultraviolats, perillosos per a la nostra salut ocular durant tot l'any (i no només a l'estiu).
  • Mantenir les finestres de casa tancades i evitar l'aire sec, ja que aquest pot agreujar els símptomes.
  • Tenir cura de la higiene de les lents de contacte.

Mals hivernals

Els refredats i la grip són un altre dels enemics estacionals més evidents durant la tardor, ja que augmenta la seva incidència a causa -en part- del fet que la gent és més a casa, prop d'altres persones. A més, molts dels virus del refredat es desenvolupen en ambients poc humits, fent les fosses nasals més seques i més vulnerables a la infecció. La millor manera per evitar el refredat és rentar-se les mans amb freqüència i evitar el contacte directe amb persones que estan refredades. Quan estigui a prop d'algú que està refredat, no es toqui el nas ni els ulls, ja que les seves mans podrien estar contaminades amb el virus.

Com cuidar els teus ulls a l'hivern

Si som aficionats als esports de neu no hem d'oblidar protegir-nos del sol amb unes ulleres adequades. A la muntanya el nivell de radiacions ultraviolada i infraroja és molt més gran que el que suportem habitualment, i pot causar serioses cremades a la còrnia a més d'afavorir (per acumulació de radiacions) el desenvolupament de cataractes i lesions a la còrnia i la retina.

La utilització d'ulleres protectores si practiquem esports d'interior i, especialment, de pilota petita (bàdminton, frontó, tennis...) per evitar possibles lesions. No oblidar les ulleres de piscina en cas d'optar per la natació i anar amb compte en el moment de treure'ns-les (poden rebotar a la cara o crear el temut efecte ventosa, lesionant els nostre ulls).

No oblidar practicar exercicis visuals de relaxació si estem moltes hores davant d'un ordinador, llegint, o veient la televisió. Per evitar la sequedat ocular, més freqüent a l'hivern per l'abús de la calefacció, que resseca l'ambient, hem de recordar-nos de parpellejar sovint: ser conscients, per una vegada, d'aquest acte reflex, perquè l'ull s'hidrati i utilitzar coliris humectants o llàgrimes artificials si cal, sobretot si s'usen lents de contacte. La humitat ha de ser d'entre un 40 i un 70%.

A més, hem d'evitar l'estrès visual amb una il·luminació suau, lliure de reflexos o brillantors causats per làmpades i finestres. La pantalla de l'ordinador ha d'estar a 45-55 cm de nosaltres, inclinada a uns 10-20º respecte a l'horitzontal. A més, allunyar la mirada sovint si estem llegint o fixant la vista en un punt proper ajudarà a descansar.

Tenir cura de la higiene dels ulls, sobretot si s'utilitza maquillatge, es té la pell greixosa amb tendència a la descamació o s'està refredat o es pateix al·lèrgia. En aquests casos, el rentat ha de ser més minuciós, des del nas cap a la cara, per evitar que qualsevol cos o substància estranya aconsegueixi entrar a l'ull i causar una infecció.

L'alimentació

És una altra de les mesures preventives més eficaces i necessàries per assegurar, durant tot l'any, la salut dels nostres ulls. Les vitamines importants per mantenir els ulls sans són: vitamines A, E, C, luteïna i B2 (Riboflavina).

La vitamina A és important per al procés de la visió, en particular per a la visió crepuscular, representa una bona ajuda per a conservar una potència visual durant el dia i la nit. La trobem en tomàquets, pebrot verd i vermell, espinacs, fetge, rovell d'ou i verdures de la família de la col. La seva manca es relaciona amb el sorgiment de cataractes, degeneració macular associada a l'edat i sequedat.

Com la vitamina E, la vitamina C és un excel·lent antioxidant i per aquesta raó és molt efectiva per reduir el risc d'emmalaltir de cataractes. Es troba en fruites (sobretot en els cítrics), tomàquets, melons, verdures de fulles verdes i col crua.

Alguns estudis afirmen que el consum de grans quantitats de fruita i verdures que contenen luteïna redueix el risc d'adquirir una degeneració de màcula associada a l'edat. Per a les persones d'ulls clars la luteïna és gairebé imprescindible ja que protegeix els ulls de la radiació solar. La luteïna està continguda en el bròquil, el blat de moro, els espinacs, les carabasses, les verdures de fulla verda crues i la xicoira.

Alguns aliments que contenen B2 (Riboflavina) són el llevat de cervesa, la farina integral, la llet, les llavors de soja, la verdura verda, el fetge i les ametlles. Permet l'alliberament d'energia en hidrats de carboni, proteïnes i greixos. La riboflavina és imprescindible per a l'activitat dels enzims que protegeixen els ulls i ajuda a preservar-los de les cataractes.

Font:

Dra. Pilar Prats N. Col. 41802

Continguts relacionats

Et pot interessar