Accés directe al contingut

Teràpies visuals per a problemes d'aprenentatge

Imprimeix

Quan un nen té problemes d'aprenentatge, ha de ser valorat i, sovint tractat, de forma multidisciplinària per psicopedagogs, logopedes, educadors i optometristes comportamentals, en funció del cas.

Un bon processament de la informació visual ens permet interpretar i comprendre tot allò que veiem i poder integrar amb la resta dels sentits.

Per processar correctament la informació que percebem a través dels ulls, són necessàries certes habilitats visuals.

Sovint, hi ha alteracions d'aquestes habilitats que dificulten l'aprenentatge en el nen. És llavors quan l'optometrista comportamental diagnostica l'origen i pauta un tractament a seguir per poder superar les seves dificultats.

A continuació, detallem quines són aquestes habilitats i els signes que ens poden alertar d'un mal funcionament del processament cerebral de la informació visual.

Habilitats de percepció visual

Discriminació visual

Capacitat per a ser conscient dels rangs distintius dels objectes

Signes i símptomes de problemes de discriminació visual:

L'individu confon lletres o paraules similars, escriuen o còpia sense discriminar, confon la grafia dels signes matemàtics.

Memòria visual

Capacitat que permet identificar de manera immediata la paraula.

Signes i símptomes de problemes de memòria visual:

incapaç de predir / lectura sil·làbica / cometen errors a l'hora de lletrejar paraules.

Relacions espacials

Permet ser conscient dels rangs distintius dels objectes en l'espai.

Signes i símptomes de problemes de relació espacial:

El subjecte inverteix números i lletres.

Constància de forma

Capacitat de reconèixer formes sigui quina sigui la seva mida, color o orientació.

Signes i símptomes de problemes de constància de forma:

L'individu té una mala comprensió lectora. No pot generalitzar. Té problemes amb les lletres majúscules-minúscules.

Figura-fons

Permet percebre una forma i seleccionar d'entre altres.

Signes i símptomes de problemes de figura-fons:

L'individu no pot trobar idees ni detalls que se li requereixin per escrit.

Tancament Visual

Permet trobar una resposta amb poques dades i detalls.

Signes i símptomes de problemes de tancament visual:

El subjecte té dificultat per captar idees. Li costa prendre decisions.

Habilitat visuo-espacial

Psicomotricitat. Lateralitat. Direccionalitat

  • És important que el nen sigui conscient dels dos costats del seu cos (dreta/esquerra) i que sàpiga integrar-los.
  • Ha d'aprendre on és ell en relació al seu entorn per poder orientar-se en l'espai i en el temps.
  • Ha d'aprendre a moure en contra de la gravetat i tenir control dels seus moviments. Tots els moviments del seu cos són dirigits i coordinats per la seva visió, d'aquesta manera, aquells nadons que comencen a caminar precoçment no aprenen a utilitzar les seves ulls de forma coordinada com aquells que han gatejat.
  • El nadó ha de passar per totes i cadascuna de les fases de desenvolupament i al seu degut temps: rodar, reptar, gatejar, caminar, córrer ...

En virtut d'això, quan en un examen visual trobem problemes en el control i integració de les dues parts del cos, sabem que trobarem problemes visuals de visió binocular i percepció visual.

Els nens han de construir bé la lateralitat per tenir un punt referencial espai-temporal. Aquesta referència és importantíssima per automatitzar el que es va aprenent i organitzar tot el que ens envolta.

Els nens que presenten una lateralitat homogènia (mà, ull, peu i sentit dominants en el mateix costat), tenen una millor adaptació per integrar de forma més eficaç la informació sensorial. Amb això no vull dir que tota persona amb una lateralitat creuada tingui trastorn de l'aprenentatge però si que hagi d'avaluar com un factor de risc.

Signes i símptomes de problemes psicomotrius:

  • Dificultat en l'automatització de la lectura, escriptura i càlcul
  • Problemes per organitzar correctament l'espai i el temps
  • Malaptesa psicomotriu
  • Inversions de lletres i números
  • Manca de ritme en la lectura
  • Confon paraules similars
  • Millor nivell de comprensió verbal que escrit
  • Dificultat d'atenció
  • Cansament i desmotivació.


Desenvolupament de la lateralitat:

Fins als 4- 5 anys no té massa importància conèixer on hi ha la dreta i l'esquerra.

Als 6 anys és quan s'inicia l'escriptura i la lectura. Aquí el nen es trobarà amb unes lletres i números les coordenades espacials i temporals li marcaran un significat.

Habilitat d'integració visuo-motora

Integració de les destreses visuals perceptuals amb el moviment motor fi.

Signes i símptomes de problemes d'integració visuo-motora:

  • mala lletra
  • escriptura i dibuix descuidat
  • no es manté sobre la línia en escriure
  • a pintar es surt del dibuix
  • li costa retallar figures ..

Continguts relacionats

Vídeos

Et pot interessar